Yleisimpiä kysymyksiä hieronnasta

Hierojana olen kuullut asiakkailtani paljon kysymyksiä ja tässä haluan avata sinulle kysytyimmät kysymykset sekä kertoa, miksi hieronnassa on hyvä käydä säännöllisesti.

Ensinnäkin mitä hyötyä hieronnasta on?

Hieronta vaikuttaa kehoomme kokonaisvaltaisesti jo kosketus ja fyysisesti konkreettinen hoitaminen vaikuttaa hoitotulokseen asiakkaan mielen kautta.

Hieronnalla  mm. lisätään verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, palautetaan normaalit liikelaajuudet, pienennetään vammautumisriskiä  ja rentoutetaan niin kehoa kuin mieltäkin.

Miksi lihas kireytyy?

Mistä ne lihaskireykset oikein syntyvät. Tähän ei ole yhtä vastausta. Lihaskireydet voivat syntyä passiviisuudesta, lihas ei pääse toteutumaan sille tarkoitettua työtä jolloin aineenvaihdunta ja verenkierto lihaksessa vähenee josta seuraa lihasten ravintoainiden saannin heikkeneminen ja kuona-aineet alkavat kertyä jännittyneeseen kudokseen. Myös kova urheilu voi tuottaa lihasjännitystä, jos suorituksesta palautuminen on heikkoa, jolloin kuona-aineet kertyvät lihaskudokseen aiheuttaen kireyksiä. Lihaskireykset pienentävät liikelaajuuksia ja  lihas on herkempi erilaisialle vammoille kuten venähdyksille ja revähdyksille.

Liikuntasuorituksen jälkeen on hyvä muistaa tehdä loppuverryttely joka laittaa kuona-aineita liikkeelle harjoituksen jälkeen ja näin ehkäisee kireyksien syntyä. Myös stressi jännittää kehoa aiheuttaen lihaskireyksiä.

Hieronta on apukeino lihaskireyksien helpottumiseen, mutta se ei poista ongelmia jos itse et muuta mitään toiminnassasi niin vaiva palaa takaisin.

Mitä eroa on Klassisella ja urheiluhieronnalla?

Yleensä huomaan ihmisten ajattelevan, että urheiluhieronta on kovaa hierontaa ja klassinen on pehmeämpää. Molemmissa tyyleissä käytetään samoja hierontaotteita. Tekniikat voivat hieman vaihdella, niin että urheiluhieronnassa tulee enemmän poikittaisia liikkeitä. Suurin ero näillä kahdella on kuitenkin se, että urheiluhieronta on kohdistettu urheilijoille. Urheiluhieroja osaa ottaa huomioon hierojan treenikauden, tulevat treenit ja suunnitteleen hieronnan sen mukaan.

Kuinka usein hieronnassa olisi hyvä käydä?

Jos sinulla ei ole pahempia kireyksiä ja hieronta on sinulle palautumis- tai rentoutumiskeino niin kerran kuukaudessa on hyvä aika ylläpitää lihasrentoutta.

Jos taas sinulla on todella paljon lihaskireyttä niin silloin hieronta kertoja vaaditaan kolmesta viiteen kertaa, jotta lihas saadaan takaisin rentoutuneeseen tilaan. Yksi kerta auttaa, mutta jos haluat saada lihaskireyttä helpotettua kokonaan, niin vaaditaan useampi käsittely. Jokainen käsittely avaa aina enemmän lihaskudosta. Käsittelyt olisivat hyvä olla 1-2 viikon välein, jotta lihas ei kireydy lisää käsittelyjen välillä ja hoidoista saadaa enemmän irti.

Milloin olet viimeeksi käynyt hieronnassa? 

Oletko hieronnan tarpeessa?  Voit varata ajan hierontaan täältä: https://www.easytraining.fi/ajanvaraus/

Palvelen sinua Heino Kasken Kadulla, Jätkäsaaressa Huoltamon tiloissa.  Läheltä löytyvät raitiovaunulinja 9 päätepysäkki (Saukonpaasi) Välimerenkadulla ja linjan 8 pysäkki Crusellinsilta. Sisäänkäynti Saukonlaiturin kautta.

Teen klassisen ja urheiluhieronnan lisäksi kuumakivihierontaa. Hieronnan yhteydessä on myös mahdollista saada kinesioteippausta.

Tervetuloa hierontaan!