Tavoitteen asettaminen

Vuosi lähenee loppua ja katseet alkavat siirtyä ensi vuoteen. Aletaan tehdä uudenvuoden lupauksia terveellisemmästä elämästä. Mitä jos tänä vuonna et tekisikään lupauksia vaan mietit itsellesi tavoitteen, jonka haluaisit saavuttaa. Tavoite voi olla pidemmän tähtäimen tavoite, mutta lähde liikkeelle jo vuoden alussa!

Minkälainen on hyvä tavoite. Tavoitteeen tarkistamiseen on olemassa SMART-kaava, jonka avulla voidaan katsoa että tavoite on tarpeeksi tarkka sekä toteutettavissa.

Tavoitteelle on hyvä olla välitavoitteita, kun ne tulee toteutettua, nin fokus pysyy yllä  kohti päätavoitteita. Pienet onnistumiset matkan varrella auttavat pääsemään päätavoitteeseen.

Mieti nyt oma tavoitteesi ensi vuodelle ja pohdi sille välitavoitteita, jotka auttavat sinua pääsemään päätavoitteeseesi. Kirjoita välitavoitteesi sekä päätavoitteesi ylös.

Kun sinulla on tavoite ylhäällä niin katso täyttääkö se nämä vaatimukset:

S= Specific. Tavoite on täsmällinen

M= Measurable. Tavoite on mitattavissa

A= Attainable. Tavoite on saavutettavissa

R= Realistic. Tavoite on realistinen

T= Time-bound. Tavoite on aikataulutettu

 

Tavoitteesi on täsmällinen ja tarpeeksi tarkka. Tavoitteen pitäisi myös olla mitattavissa esim tavoite haluan olla onnellisempi ei ole helposti mitattavissa. Silloin pitäisi, miettiä mikä tekee minut onnellisemmaksi? Tälläinen tavoite voi koostua monesta eri asiasta. Jolloin tavoite on hyvä jakaa pienempii osiin ja toteuttaa yksi tavoite kerraallan. Ensimmäinen tavoite kohti onnellisuutta voisi olla esim. säännöllinen ateriarytmi, kun se on saavutettu niin sitten lähdet toteuttamaan seuravaa tavoitetta esim. liikunnan lisääminen jne. 

Tavoite pitää olla saavutettavissa sekä realistinen. Mieti omia voimavarojasi ja kuinka hyvin pysyt sitoutumaan tavoitteesi toteuttamiseen.

Tavoitteella on tärkeää olla aikataulut. Päätavoite voi viedä enemmän aikaa ja se voi tuntua tällä hetkellä kaukaiselta ja vaikealta saavuttaa. Päätavoitteen toteutumistavoite voi olla esim 2 vuoden päähän ja välitavoitteet esim joka kuukausi tai joka toinen kuukausi. Välitavoitteet on hyvä olla pieniä ja helpompia toteuttaa kuin päätavoite. Näin saamme onnistumisen tunteita ja meidän motivaatio pysyy yllä.

Älä pelkää epäonnistumisia. Matka kohti tavoittettasi ei ole tasainen vaan varmasti välillä tulee epäonnistumisia ja hieman takapakkia. Mieti niitä enemmän oppimistilanteina. Tarkastele epäonnistumisia ja mieti mitä voisit oppia tilanteesta tai mitä olisit voinut tehdä toisin välttääksesi tilanteen. Joten älä lannistu vaan jatka eteenpäin kohti tavoitettasi.

Täyttikö sinun tavoitteesi yllä olevan listan? Onko sinulla vielä tavoite hakusessa tai et tiedä, miten lähtisit sitä itse toteuttamaan?

Ei hätää! Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon, niin voimme yhdessä keskustella ja miettiä, miten pääsisit tavoitteeseesi ja mitä tavoitteen toteuttaminen sinulta vaatii. Konsultaatio aika ei velvoita sinua mihinkään.

Varaa aikasi täältä: https://www.easytraining.fi/varaa-ilmainen-konsultaatio/