Arkiliikunta

Mitä teet muun ajan, kun et kuntoile? Menetkö treeniesi jälkeen töihin istumaan koko päiväksi vai kotisohvalle makaamaan?

Mites se muu liikunta treeniä ennen tai jälkeen eli ns. hyötyliikunta?

Omilla pienillä valinnoillamme voimme vaikuttaa omaan hyvinvointiimme ja päivän aktiivisuuteen. Tiesitkö, että päivässä pitäisi tulla 10000 askelta. Suurimmalla osalla meistä askeleet eivät tule täyteen kun vietämme päivämme istuen, joko autossa, työpaikalla, koulussa tai bussissa. Riittämätön liikunnan määrä sekä fyysinen aktiviisuus altistavat monelle sairaudelle esimerkiksi tyypin 2 diabetekselle, tuki- ja liikuntaelinten sairauksille sekä masennukselle.

Onneksi voit itse lisätä aktiivisuuttasi jo pienillä valinnoilla, valitseko esimerkiksi hissin vai portaat? Kuljetko lyhyet etäisyydet autolla esim. kauppaan minne voisit hyvin kävellä? Hyödynnä myös liikuntapaikalle menosi, esimerkiksi pyöräilemällä liikuntapaikallesi saat hyvän alkulämmittelyn ja voit aloittaa suoraan harjoittelun, kun olet pääässyt perille. Kotimatka on taas hyvää palautumista lihaksille.

Aikuisilla fyysisen aktiivisuuden viikkoittainen minimisuositus sisältää kestävyysliikuntaa 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti esim. kävelyä tai vaihtoehtoisesti 1 tunti 15 minuuttia rasittavasti esim. juoksu sekä lisäksi kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävän harjoituksen.

Se mitä teet liikunnan lisäksi arjessa vaikuttaa sekä psyykkisesti että fyysisesti.

Fyysisiä vaikutuksia ovat esimerkiksi aineenvaihdunnan paraneminen, kestävyyskunnon kasvaminen, hapenottokyvyn paraneminen jne. Lisäksi mieli voi paremmin ja aivotkin toimivat paremmin, kun ne saavat happea ja verenkierto vilkastuu.

Eli liikkumalla muilla kuin autolla tai bussilla esimerkiksi töihin niin saat varmasti enemmän aikaa päivän aikana, kun aivotki ovat virkeämpiä pienen happihyppelyn jälkeen. Lisäksi ympäristökin kiittää itsesi lisäksi.

Varsinkin nyt keväällä ulkoilu ei ole edes haastavaa kun aurinko paistaa ja päivät alkavat olemaan lämpimiä. Itse mielummin liikun koululle tai töihin pyörällä, jolloin saan nautittua ulkoilmasta ennen sisälle menoa. Näin päiväni alkavat paljon paremmin ja olen virkeämpi.