Liikkuvuusharjoittelu

Usein kuulee, että pitäisi venytellä useammin tai venyttely unohtuu. Liikkuvuusharjoitteita voit lisätä esim. aamuun tai iltaan, ennen ja jälkeen treenin tai tehdä muutama liike taukojumppana. Tärkeintä ei ole, kuinka pitkään teet venyttelyjä ja kehonhuoltoa vaan kuinka usein saat päivään lisättyä liikkuvuutta kehittäviä harjoituksia. Liikkuvuusahrjoitukset kehittävät liikkuvuuden lisäksi tasapainoa ja koordinaatiota.

Ylläpitävällä liikkuvuusharjoittelulla tarkoitetaan toiminnallisia venyttelyjä, joita kannattaa tehdä ennen liikuntasuoritusta. Toiminnalliset liikkuvuusharjoitukset ovat dynaamisia ja niillä pyritään aktivoimaan lihasketjuja . Harjoitteiden aikana lihakseen tulee vuorotellen supistavaa ja venyttävää liikettä. Aktiivinen lihastyö nostaa myös lihaksen lämpötilaa, jolloin lihaksen elastisuus paranee.
Ennen liikuntasuoritusta voi tehdä myös lyhytkestoisia venytyksiä 5-10sekunnin pituisia. Pidemmät venytyksen vähentävät lihaksen voimantuottoa, joten ne kannattaa tehdö omana harjoituksena. Lyhytkestoisilla venytyksillä varmistetaan kireidenkin lihasalueiden liikeradat liikuntasuorituksen vaatimustasolle.
Dynaamiset sekä lyhytkestoiset venytykset sopivat myös hyvin taukojumpaksi.
Liikuntasuorituksen jälkeisen liikkuvuusharjoittelun tavoitteena on palauttaa lihakset normaaliin lepopituuteen. Lyhytkestoiset venytykset ovat hyviä liikuntasuorituksen jälkeenkin.

Staattiset venytykset kannatta tehdä omana harjoitteluna. Staattiset venytykset ovat pitkäkestoisia venytyksiä 30sek-2min. Pitkäkestoisia venytyksiä käytetään parantamaan liikkuvuutta. Ennen kuin alat tekemään staattisia venytyksiä muista huolellinen lämmittely.

Venyttely ei vaikuta pelkästään lihaksiin vaan myös jänteisiin, lihasta ympäröiviin kalvorakenteisiin ja nivelkapseleihin.

Liikkuvuusharjoituksia kannattaa tehdä ennen ja jälkeen treenin sekä ottaa mukaan taukojumppaan. Venyttely ja kehonhuolto ehkäisee lihasvammoja ja lihaskireyksiä. Joten liikkuvuusharjoitteluja kannattaa tehdä päivittäin.

Pidän kehonhuoltotunteja lauantaisin klo 11.00 Pasilan Konepajalla. Tervetuloa huoltamaan kehoa!
Mukaan tunnille voit ilmoittuautua täältä: https://vello.fi/nksportswellness/

Voit napata tästä 15 min venyttelytuokion:
https://www.youtube.com/watch?v=9h_Pzxjvk8w